Dry-Needling (DN)

Bij Fysiotherapie Rosinga maken we veelvuldig gebruik van een relatief nieuwe behandelmethode, namelijk Dry-Needling. Deze methode is ontwikkeld in Canada en wordt steeds meer toegepast in Nederland. Het is een reguliere therapie die valt onder een normale fysiotherapie behandeling. Het kost dus niks extra’s!

Dry-Needling en acupunctuur

Dit zijn twee wezenlijk verschillende behandelmethodes met als enige overeenkomst dat er gebruik wordt gemaakt van dezelfde naalden. Bij acupunctuur wordt er uitgegaan van verschillende energiebanen in het lichaam die door middel van de naalden beïnvloedt worden. Hierbij worden de naalden voor een tijdje zeer oppervlakkig in de huid aangebracht.
Bij Dry-Needling wordt er maar een naald gebruikt die korter en dieper het lichaam in gaat. Het doel hiervan is om zogenaamde ‘Triggerpoints’ aan te pakken.

Triggerpoints

Een triggerpoint is een ander woord voor een ‘spierknoop’. Dit is een lokale verkramping in een spier die uitstralende pijn geeft en/of lokaal pijnlijk is. Triggerpoints kunnen de oorzaak zijn van heel veel diverse klachten, bijvoorbeeld bij lage rugpijn die zijn oorsprong heeft in een spierknoop in de bilspier!

Wat gebeurt er bij Dry-Needling?

De fysiotherapeut onderzoekt eerst of er bij u sprake is van spierknopen die mogelijk uw klachten veroorzaken of in stand houden. Precies op die plekken zal de fysiotherapeut met een naald op zoek gaan naar de triggerpoint, zodat de spier zicht ontspant. U bent dan vrijwel meteen van (de ergste) pijnklachten af.

Pijnlijk?

De meeste mensen merken niks van het inbrengen van het naaldje. De fysiotherapeut zal op zoek gaan naar de spierknoop en wanneer deze gevonden is kan u een kortdurend gevoel van ‘kramp’  of een ‘schokje’ krijgen. Dit is echter geen pijnlijk gevoel.
Het kan zijn dat de aangeprikte spieren na afloop wat ‘zwaar’ aanvoelen, maar dit trekt meestal snel weg.

Meer informatie vindt u via deze link of u kunt terecht bij een van de fysiotherapeuten van Fysiotherapie Rosinga.

Reacties zijn gesloten.